viernes, 6 de diciembre de 2013

Pulse, Accent and Rhythm

Esta unidad está dirigida al alumnado de 1ª ESO que cursa la materia de música. Es una unidad que forma parte de una secuencia  CLIL didáctica más amplia que trata el tema del ritmo y que se divide de la siguiente manera:



Los objetivos principales son:

  • Identificar ydescriber el pulso, el acento y el rimo en una obra musical.
  • Ser capaces de marcar o seguir el pulso y el ritmo con las palmas al mismo tiempo que escuchan una fragmento musical
  • Expresar y describir qué es lo que han escuchado y sentido.
  • Expresarse a través de la música. 
  • Tener una actitud positiva y abierta ante nuevos estilos de música.
  • Coordinar los movimientos corporales con el ritmo musical.
  • Trabajar en grupo.
  • Participar activamente en una interpretación musical colectiva.




Dividimos la unidad en cuatro sesiones. 

PRIMERA SESIÓN (TRES ACTIVIDADES: Introducción + Práctica y teoría: es + Escucha y destreza lingüística oral) 

La actividad introductoria. A partir de un power point provocamos una lluvia de ideas para llegar a la definición de pulso y ritmo.

La segunda actividad consiste en sentir el ritmo e intentar interiorizarlo a través de la práctica y diferenciar el pulso y el acento.

 MAKING MUSIC:

  1. Count regularly from one to twenty.
  2. Follow the seconds in your watch.
  3. Follow the regular beats of a metronome. Remember that…A metronome is a device that produces regular ticks (beats). More precisely it produces a regulated pulse. It dates back to the early 19th century. The metronome is used by musicians for practice in maintaining a tempo.

MAKING MUSIC:

Pulse can be grouped into patterns of two or more. Each individual pulse is normally called a beat.
This is a pulse in 2-time. Clap along with it:



This is a pulse in 3-time. Clap along with it:



IDEAS:
Now, you will see this symbol   > under some of the notes. This symbol means that the beat is stronger. In music, we call it an accent.
The strong beats come at regular intervals (usually every 2,3 or 4 beats). The strong beat is the first beat of each bar. 

  • If the strong beat comes every 2 beats, the piece of music you are listening to has 2 beats in a bar. 
  • If the strong beat comes every 3 beats, then the piece of music you are listening to has three beats in a bar. 
  • If the strong beat comes every 4 beats, then the piece has 4 beats in a bar.

MAKING MUSIC:

Clap these beat patterns respecting the accents. You can do the exercise playing the claves and the woodblocks. 




La tercera actividad es una actividad de escucha y de análisis


LISTENING ACTIVITIES: 

  1. http://www.youtube.com/watch?v=-tJYN-eG1zk

Clap or tap the pulse, joining as soon as you can. 
From time to time, the volume will go off. 
Keep clapping the pulse all the time. 
Your teacher will put the volume up again. Have you kept the pulse right?


2. Listen to these musical excerpts: 

    • Clap or tap the pulse of each of the musical excerpts. After each one, write down whether it was in 2-time or 3-time.


                     1. __________      2. __________      3. __________      4. __________



SEGUNDA SESIÓN (DOS ACTIVIDADES: revisión y práctica + Introducción tarea final) 

La primera  actividad se les presenta una serie de páginas con ejercicios y test interactivos sobre este tema. 




En la segunda actividad se introduce la tarea final: escribir un rap. Primero el profesor lee en voz alta  las característcias que tiene un rap. Después pueden leerlo los alumnos. Otra solución es grabarlo con audacity. Así el alumnado pueda escucharlo tantas veces como necesite.  Se recomienda el uso de organigramas para estructurar las ideas principales del texto: 


Raps are talk songs. They are not sung; they are spoken. They have a very heavy beat and a lot of rhythm. There might be original music, "scratching" sounds, and parts of other peoples' songs. Begin with your topic. You have to know enough about your topic to rap about it. For example school, friends or family.  Remember always MUST be in a positive sense.  Once you learn all about your topic you're ready to rap. Tell the whole story of your ballot topic in rhyme. Most raps rhyme in 'couplets." That means lines rhyme two at a time. Lines one and two rhyme with each other, but not with the other lines. Lines 3 and 4 rhyme with each other, but not with the others lines. And so on. The two lines that rhyme together are a "Couplet." Begin your lyrics with a line that has a strong beat or rhythm. Rhyme the next line with the first. Try to repeat the same rhythm in the second line, too. Then begin a new rhyme with the third line. The fourth line should rhyme with the third line. Keep repeating this rhyming pattern. The beat can be different in different lines. Some lines can be short; others, long. You might want to have a "refrain" in your lyrics. A refrain is a group of lines that remain the same and are repeated throughout the song.

A Rhyming Alphabet:
Use this special phonetic alphabet to help you find more rhymes. Begin your word with each of the following letters and consonant blends; make a list of all the "words" that make sense.

B,D,F,G,H,J,K,L,M,N,P,Q,R,S,T,V,W,Z,BL BR,CH,DR,FL,FR,GL,GR,KL,KR,PR,SH,SHR,Sl,ST,STR,TH,THR,TR





En la segunda o tercera lectura se plantean preguntas tipo verdadero o falso. 


  • Raps are talk songs.
  • Raps are not sung.
  • Raps are always spoken.
  • Raps have a very heavy beat and a lot of rhyme


TERCERA SESIÓN (DOS ACTIVIDADES: revisión de las características del rap y trabajo en la rúbrica + trabajo del rap)

Es recomendable crear la rúbrica con el alumno al mismo tiempo que se repasan las características del rap. Se puede explica qué es una rúbrica con un ejemplo tomado de http://www.rcampus.com/rubricshowc.cfm?code=N47X82&sp=true& donde se evalua la creación de un rap, un poema o una canción.


CUARTA SESIÓN. 

Se termina y presenta la tarea final. Si el alumnado necesita tiempo puede presentar una grabación o crear un video. 


Enlace a la ficha de la unidad. 


Belén Álvarez García

1 comentario:

  1. Parece una unidad muy entretenida y diferente que motivará a los alumnos. Muy interesante la tarea final de creación con su rúbrica.

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