lunes, 9 de diciembre de 2013

KNOWING SPAIN (6º EDUC. PRIMARIA)

Subject: Conocimiento del Medio

Language: English

Course: 6th

Level: Primary

Title of the unit: Knowing Spain

Teacher: José Antonio Gutiérrez Flores




Introducción:

Esta unidad que presentamos como proyecto final del curso REA para AICLE (INTEF – Diciembre, 2013) está pensada para ser impartida a comienzos del tercer trimestre en 6º de Educación Primaria. Habitualmente, las últimas unidades de este nivel ofrecen una aproximación general a la Historia de España desde la Prehistoria a la Edad Moderna, por lo que hemos pensado que esta unidad puede servir como introducción general a historia y cultura españolas, con un breve repaso incluido sobre aspectos muy generales sobre geografía, autores y obras literarias, artistas, monumentos y algunas instituciones políticas de España.


Plantilla de la unidad didáctica:



Objetivos:
  • To find and to learn the geographic location of Spain.
  • To locate the main cities and villages of Spain.
  • To define the main Spanish landscapes.
  • To know about political organization.
  • To know the main Spanish monuments and artists.
  • To learn and to explain some of the most important facts in Spanish History.



Temporalización:


1ª SESION

Warm-up: hacer un brainstorming para revisar los conocimientos previos que los alumnos tienen sobre los temas a tratar: geografía de España (comunidades autónomas, provincias, ríos, cabos, golfos, montañas…), hechos y personajes históricos, autores literarios, pintores…

Clasificar términos clave: sobre un listado de palabras (que servirá como vocabulario básico de la unidad) se pedirá a los alumnos que, con la ayuda de un diccionario online, clasifiquen las palabras en los recuadros correspondientes de esta ficha:

GEOGRAPHY
HISTORY
CULTURE / POLITICS
Landscape – territory – inhabitants – mountain – population – climate (rainy, wet, hot, cold, warm…) -  seasons  - rivers, coasts, gulfs, capes… – cardinal points – autonomous communities – Spain – Europe – France – Mediterranean sea – Atlantic ocean – capital city
War, discovery, monarchy, Islamic domination, Reconquest, Medieval Age, Roman Empire, Dictatorship, Democracy, Parliament, Senate,


Government – anthem – flag – Dictatorship, Democracy, Parliament, Senate, official languages, king, queen

monuments, masterpiece, work of art, writer, painter, architect, cathedral, painting, literature, poetry, theatre, arts, architecture



Presentación introductoria: los alumnos verán la presentación (localizada en https://dl.dropboxusercontent.com/u/26962497/presentacion_spain.pdf ) y consultarán las dudas que les surjan en cuanto al contenido y vocabulario presentados.


Actividad: Fill in the gaps (after watching presentation and talking about it):

Spain is located in the ________ of Europe.

Spain is bordered to the south and east by the________________; to the north by France, Andorra and the __________ Ocean; and to the west by the___________ and _____________.

Spain is the ____________largest country in Western Europe after France.

Spanish territories also include the ______ Islands in the __________________ sea and the __________ Islands in the ________________ Ocean.

Spain is divided into ________ Autonomous Communities.

Besides Spanish, other official languages in Spain are: __________,______________ and____________

The _______ _ _________ of Spain is Madrid; it is in the ___________ of the country.

Spain has about ____________________ inhabitants.

The political system in Spain is a ________________________. It is a democracy

(we vote for our politicians) but we have a King and a Queen.



2ª SESIÓN


Vídeos introductorios a la sesión: http://youtu.be/0xM9V6SKbaE - http://youtu.be/imDt6lfIFps

Una vez visionados los vídeos, comentar su contenido y revisar conceptos clave (épocas históricas, personajes relevantes que aparecen…, tratando de que se vaya asimilando la cronología de los principales hechos históricos con vistas a ubicarlos en el entorno temporal adecuado.


Referencias para consultas: presentar a los alumnos las siguientes webs para que las utilicen como referencia para cualquier tipo de consulta que necesiten hacer durante el desarrollo de la unidad y como apoyo para la realización de las actividades:

Diccionario general para ayuda a la traducción: http://www.wordreference.com/es/

Consultas generales sobre historia y geografía de España: http://scholar.google.es/





Actividad: CLASSIFY THESE NAMES (if necessary, use the Internet):

Picasso – Federico García Lorca – Goya – Miguel de Cervantes – Murillo – Velázquez – Gonzalo de Berceo – Gaudí – Juan de Herrera – Camilo José Cela – Santiago Calatrava – Dalí – Juan Ramón Jiménez – Joan Miró – Góngora - Quevedo



LITERATURE
ARCHITECTURE
PAINTING








Actividad:

Presentar la web http://www.dipity.com/ y mostrar algunos ejemplos de líneas de tiempo. Explicar cómo se construyen y publican líneas de tiempo y pedir a los alumnos que hagan la siguiente actividad:



IN PAIRS, MAKE A TIMELINE AND SET THESE HISTORICAL FACTS ABOUT SPAIN:



Romans in Spain – Muslim Period – Spanish Civil War – Discovery of America – End of Reconquest – Beginning of Democracy – Independence War – Battle of Lepanto – Phillip the Second Reign – First Spanish Constitution



3ª SESIÓN


Actividad con flashcards. Los alumnos elegirán y descargarán, al menos,  cinco flashcards de esta dirección: http://quizlet.com/24856690/espanol-iii-geographyhistory-of-spain-flash-cards/ de accidentes geográficos y montarán una presentación (http://www.glogster.com/, http://popplet.com/ )redactando una frase sobre  accidentes geográficos de España indicando su situación. Por ejemplo: This is a photo of a cape. Cape Finisterre is in the North-east of Spain, in Galicia.


Actividad individual (notebooks).

WRITE THESE SENTENCES IN THE RIGHT PLACE OF THE CHART. THEN INVENT A SIMILAR ACTIVITY.


- Spanish climate is the same all over the country.

- Spain is bigger than France.

- Spain is bigger than Germany.

- Valencia is the second largest city in Spain.

- The highest mountain in Spain is El Mulhacén.

- The North is the rainiest zone in Spain.

- You can visit La Alhambra in Córdoba.

- Cervantes wrote "Don Quixote " in the 16th century.



TRUE
FALSE






Actividad en parejas.

WORK IN PAIRS. WRITE A SENTENCE ABOUT EVERY CITY IN THIS LIST, EXPLAINING THEIR SITUATION IN THE MAP (LOOK AT THE EXAMPLE). THEN MAKE A DIALOGUE WITH YOUR PARTNER, AS SHOWN BELOW.

Cities: La Coruña – Huelva – Valencia – Barcelona – Madrid

Example:  Almería Is located in the South-east of Spain.

Dialogue:

·         Where is located Almería?

·          Almería Is located in the South-east of Spain.



Actividad: WRITE THE NAMES OF EVERY AUTONOMOUS COMMUNITY. COLOUR THOSE WITH TWO OFFICIAL LANGUAGES.




Ejercicio interactivo. Cuando finalicen la actividad anterior, pedir a los alumnos que visiten la siguiente dirección http://www.educaplay.com/es/recursoseducativos/1140047/spain__autonomous_communities.htm  y realicen la actividad sin cometer ningún error nombrando todas las Comunidades Autónomas de España.



4ª SESIÓN


PDI activities. Presentar y explicar las siguientes actividades en la PDI http://serbal.pntic.mec.es/ealg0027/espauto2ecap.htm, http://www.ign.es/ign/resources/cartografiaEnsenanza/puzzles/puzzleAutonomias/puzzle_autonomias.swf y pedir a los alumnos que salgan a realizarlas.


Actividad individual (notebook): FIND OUT ABOUT THESE FAMOUS MONUMENTS IN SPAIN AND PUT THEM ON THE MAP (name the cities where they belong to).

La Mezquita - Hércules tower - La Puerta de Alcalá - El Parque Güell -  La Torre del Oro - A Roman Aqueduct - A Roman theatre – La Alhambra – El Escorial Monastery – La Sagrada Familia – A Roman Wall





Actividad individual (notebook): MAKE SENTENCES USING THE PAST TENSE (look at the example). INVENT MORE TRUE SENTENCES.



Picasso / paint / the Guernica (affirm.): Picasso painted the Guernica.

Civil War / finish / 74 years ago (affirm.):

Velázquez / paint / Las señoritas de Avignon (neg.):

Quevedo / write / poems? (interrog.):

Góngora / write / Soledades (affirm.):

The Roman Theatre in Mérida / be build / in 25 b.c. (interrog.):

…/…



Actividad en grupos: IN GROUPS, WRITE SENTENCES USING THESE COMPARATIVES AND SUPERLATIVES AND VOCABULARY FROM THIS UNIT:



Highest – most beautiful – hottest – coldest – longest – biggest – higher than – more beautiful – colder than – longer than – bigger than.

Examples: Mount Teide is the highest mountain in Spain / Madrid is bigger than Valencia…



5ª SESIÓN. PROYECTO FINAL
Two final tasks will be proposed:

2 comentarios:

  1. Muy completas las actividades. Me han gustado los recursos interactivos utilizados

    ResponderEliminar
  2. Completísima... y maravillosamente presentada. Felicidades,

    ResponderEliminar