viernes, 6 de diciembre de 2013

CLIL Unit - Electricity

Profesora: Eva Ortiz Gómez
Asignatura: Tecnología
Se ha diseñado la unidad AICLE “Electricity” de la materia de Tecnología dirigida a alumnos de 2º de ESO. Se ha hecho especial hincapié en los conceptos básicos relacionados con el fenómeno físico y los elementos de los circuitos, ya que me parece fundamental que asimilen correctamente estos conceptos para poder trabajar y aprovechar las unidades relacionadas con este tema que hay en cursos posteriores.
El diseño de la unidad didáctica se puede ver en siguiente enlace: https://www.dropbox.com/sh/kc38i93y6ifw50b/liJKtJFoo3
Para desarrollar la unidad se seguirá la siguiente secuenciación, utilizando los materiales que se indican (a modo de ejemplo, lógicamente se deberán realizar más actividades de un tipo u otro según evolucione el grupo):
1.-          Introducing the topic with a video.
                http://ed.ted.com/lessons/electric-vocabulary
                Creación de una línea del tiempo utilizando storify
                Activity
Choose the correct sentence for each definition:
- When electrons jump from atom to atom

- electrons
- A pathway, in which current flows

- static electricity
- Some insulating materials become charged when rubbed

- electric current
- They whizz round and round the nucleus of the atom

- electric circuit

2.-          Parts of the atom.
Theoretical introduction : http://www.slideshare.net/kmawhiney/chapter-4-pp-presentation

3.-          Elements of an electric circuit. Symbols used.
Interactive activities:     zunal.com/process.php?w=151774
            (and the whole set of activities it generates)
                Activity
Draw the diagram of the following circuit:

4.-          Types of circuits
                Vídeo: http://www.youtube.com/watch?v=x2EuYqj_0Uk
            Activity (work in pairs)
What are we talking about?
If one component is not working, it breaks the circuit and no current flows.


If a component in one path does not work, current continues to flow through the other path.


A type of generator, which uses the movement energy of our legs to light a lamp.



5.-          Experimenting with real circuits. (working in small groups – 3 or 4 students)
                Practices, translated from the ones we usually make.
                Activity
Imagine you have a battery, a bell, a switch and a push button. Design the circuit that accomplishes the following conditions:
The bell will ring when we push the button, if the switch is closed.
When the switch is open, the bell won´t ring even if we push the button.
Practice
Build the designed circuit.

Espero que os sea útil, al menos parte de lo presentado.
Un saludo

1 comentario:

  1. Hola, el enlace a dropbox no funciona. Podrían volver a activarlo? Gracias!

    ResponderEliminar