Europe during the Middle Ages. Medieval life.
COURSE / LEVEL: 4º ESO
SUBJECT: Medieval History
TEACHER: Jesús Tapia Corral
Medieval History. Session One.
Printable notes of medieval history.
Activity.
In pairs: make a crossword with a list o ten words related with the content of the unit.
Where to look for definitions:
Two sites to make a good crossword puzzle:
Medieval history. Session Two.
Activities.
Medieval society (printable). Glossary.
Medieval society (online). Crossword.
Medieval history. Session Three.
Rural and urban life in the Middle Ages. Links.
Rural life: the Manor
Urban life: Medieval towns
Rural life: The Manor
A videoquiz about rural life in the Middle Ages
Activity: Write an essay of about 120 words that begins with these words: "A manor is a self-sufficient area of land owned by a lord."
You can find the appropriate vocabulary in this site.
Medieval history. Session Four.
Urban life: Medieval towns
Printable activity. Medieval versus modern cities.
Activity. Write a comparison between life in medieval towns and modern cities.
1) Write a paragraph (about 40 words) explaining the main differences between the two towns.
2) Write a paragraph (about 40 words ) explaining the reasons for these differences
3) Write a paragraph (about 40 words) explaining the result of these differences.
Medieval history. Session Five.
Video about rural life in the Middle Ages
After watching the video do the following online activity.
Activity: Create a timeline using timetoast. Create a timeline of at least 8 events (each event along with a title, an image and a brief description of about 25 words of what occurred) starting with the fall of the Roman in 476 Empire and ending with the fall of Constantinople in 1453.
Medieval history. Session Six.
The Black Death
Printable activity about the Plague
Final activity: a crossword about the Middle Ages
The complete lesson in this blog
Information about the unit in this pdf
Una unidad didáctica muy interesante que da a conocer a los alumnos las formas de vida en la Edad Media de una forma motivadora mediante el contraste entre la vida en la ciudad y en el campo, uno de los aspectos que aparece constantemente en la literatura española -materia que yo imparto- de la Edad Media y que se propolonga durante el Renacimiento y en el teatro Barroco.
ResponderEliminarEl texto de comprensión lectora sobre la peste me parece muy oportuno y puede servir para despertar en el alumno la curiosidad sobre este periodo histórico.
Una unidad muy interesante y completa que seguro ayudará a los alumnos aconocer este período.
ResponderEliminarUna unidad muy completa. Ofrece un gran número de actividades muy diversas con las que atraer la atención del alumnado.
ResponderEliminarMe parece muy interesante el hacerles comparar la vida en las ciudades medievales con la actual. Este tipo de reflexiones son las que realmente les ayudan a valorar los avances obtenidos.
ResponderEliminarHola, Jesús.
ResponderEliminarMe ha llamado la atención tu unidad didáctica porque en la mía también trato muy someramente contenidos sobre Historia y he sentido curiosidad por ver cómo lo habías enfocado tú.
Me parece una unidad estupenda y muy completa, sobre todo por la variedad y calidad de las fichas imprimibles y los vídeos propuestos, que resultarán muy motivadores para los alumnos.
Enhorabuena y un saludo.
Me ha gustado mucho tu unidad, muy enfocada a los contenidos estructurales que son los realmente interesantes.
ResponderEliminarHola Jesús. Me parece estupenda tu unidad, sobre todo cuando haces que comparen la vida medieval con la actual. Es algo que siempre sorprende a los alumnos y además, algo que a mí también me gusta personalmente. La veo muy completa y con gran calidad de materiales.
ResponderEliminarSaludos