viernes, 30 de mayo de 2014

Lanzamientos y recepciones.




Let´s go to throw!!


EDUCACIÓN FÍSICA
2º Educación Primaria


En el área de educación física vamos a trabajar la unidad didáctica de lanzamientos y recepciones y va dirigida al segundo nivel del segundo ciclo, en concreta a los alumn@s de cuarto de primaria.

En dicha unidad vamos a trabajar diferentes tipos de lanzamientos y recepciones (en distancia, precisión y relacionados con algunos deportes) con diferentes tipos de materiales y en movimiento/estático.

Los principales objetivos que me planteo que los alumn@s consigan con esta unidad son los siguientes:
·         Vivenciar diferentes tipos de pases y recepciones con objetos de diferentes tamaños y formas.
·         Mostrar respeto tanto al material, compañeros y profesor.
·         Usar y conocer vocabulario y expresiones en L2 relacionadas con la unidad.

Esta unidad va a ser principalmente práctica y vamos a dedicar la primera sesión para conocer y utilizar algunos recursos educativos abiertos con el objetivo de aprender nuevo vocabulario y expresiones relacionadas con la unidad en L2.

Durante las sesiones prácticas (que son las predominantes) vamos a trabajar las destrezas de comunicación oral (speaking and listening) y en la sesión teórica las destrezas en comunicación escrita (writing and Reading)

Los contenidos a trabajar son los siguientes:
·          Pases y recepciones en diferentes situaciones durante juegos.
·         Eficiencia en el pase y la recepción.
·         Diferentes tipos de pases.
·         Precisión en el pase.
·         Tiros en distancia.
·         Respeto en el desarrollo de las clases.
·         Conocimiento del vocabulario específico de la unidad.



Didactic unit



Subject: Physical education                                    Teacher: Rubén M. G.

Title of the Unit:  Let´s go to throw!!                              Course / Level: 2nd course/ 2nd level  

* Emphasize: It´s going to be a mostly practical or physical subject, very little time is dedicated to the theory in class.

Only at the first session the specific vocabulary is introduced and it´s going to be reviewed during the practical exercises and games.

We are going to work mainly with the speaking and listening skills. Reading and writing skills are going to be used during the introductory class.

1. Learning outcomes
 / Evaluation criteria
Throw and catch objects from different size and shape and from different distance.
Show respect for the material and the classmates.
Use  vocabulary and expressions linked with the unit

He/she throws and catches different objects in a coordinated way.
He/she shows respect during the class.
Know and use the vocabulary of the unit.
2. Subject Content
Passes and receptions in different situations during the games.
Efficiency to pass and to catch the ball.
Different ways to pass.
Accuracy throwing.
Throwing as far as possible.
Respect the class development.
Knowing vocabulary about the unit.
Toolkit about the unit.
3. Language Content / Communication

Vocabulary

Verbs: to throw, to catch, to bounce, to play, to participate, to wait, to push, to run, to wash, to make  …
Nouns: ball, cone, hoop, partner, group, toilet, line, group, pair, stairs, silence, respect…
Adjectives: far, near, large, small, slow, fast, big, small …
Prepositions: into, from, until, between, behind, between …
Structures

Daily routines:
Good morning to everybody!
How are you today?
Two captains to collet/pick up the material
Make a line in front of the door, please.
Silence please, the other students are in class.
Pay attention to the stairs.
Close taps after washing hands.

Specific:
Throw the ball to try to hit the cone.
Throw the ball as far as possible.
Pass the ball to your classmate and try to catch it without fall down.
Pass the ball to your classmate and catch it after touching the ground.
Pass the ball to your classmate, but bouncing just in the middle.
Throw the ball and try to pass it into the hoop.
Run and throw the ball to try to touch one classmate.
In pairs, still holding hands, run and throw the ball to try to touch one classmate.



Discourse type
Talks, discussions, repeat, .
Language skills
Mainly listening and speaking and from time to time reading and writing.
Take turns between both languages.
4. Contextual (cultural) element. Motivation
Start from the pupil´s context.
Real examples for the pupil.
Passes and receptions in daily life and school games.
Passes and receptions in Olympic games.
How important are these two actions in sports in general. Tell me some sports in which you need to use these actions.
How important are these two actions in our life.
Popular and traditional games related with our culture where we have to make use of these two actions.
Toolkit about the unit.
Webpage about the unit:
http://www.theyellowpencil.com/laspartesdelcuerpo.html

5. Cognitive (thinking) processes.
Learn specific vocabulary from the web. http://www.theyellowpencil.com/laspartesdelcuerpo.html
Experience different types of passes.
Experience different types of receptions.
Understand simple commands related with the unit.
Express properly some actions and games.
6. Final task and activities.
Start from the particular to the general information.
Complete the toolkit of the unit all together and then individually.
Sing some songs before start a game or activity.
Passes in pairs and small groups, with bounce without bounce.
Passes in pairs and small groups increasing the distance between the participants.
Passes in pairs and small groups in static and moving
Passes in pairs and in small groups using different materials in shape and size
Games in which mainly passes and receptions are used
Precision shots
Distance shots
7. Methodology.
·         ORGANIZATION/ DISTRIBUTION: Pairs, small groups and big group.
·         MATERIAL: ball, cone, hoop, rope, bandana, bench, interactive whiteboard.
·         TIMING: Two weeks. Four classes.
·         KEY COMPETENCES: Communication skills, mathematical competence, competence in knowledge and interaction with the physical world, processing information and digital competence, social and civic competence, cultural and artistic competence, competence of learning to learn, autonomy and personal initiative
8. Evaluation (criteria and instruments).
Understand basic and general orders and rules in L2
Understand order and rules linked with the unit in L2.
Respect classmates and material.
Make use of specific vocabulary (talking about the unit) in L2.
Identify and write basic vocabulary in L2.
Linked and understand both languages.


Descripción


1º sesión:

·         Refrescar vocabulario/verbos ya conocido por parte de los alumnos a través de diferentes páginas webs como por ejemplo:

·         Repasar diferentes expresiones relacionadas con la unidad y con rutinas diarias de clase a través de ejercicios interactivos en línea como por ejemplo voki:
http://www.voki.com/pickup.php?scid=9922813&height=267&width=200

·         Trabajar vocabulario y expresiones relacionadas con la unidad en la pizarra digital interactiva (PDI) a través de la herramienta denominada toolkit o lesson activity toolkit.


2º sesión:
·         Juego de calentamiento "la llevas con pelota". Variantes: pata coja, por parejas y de tres en tres.
·         Ejercicios de precisión: en fila intentar golpear a varios conos con diferentes puntuaciones. Hacer dos equipos y dos divisiones (1ª y 2ª division por puntos) Throw the ball to try to hit the cone.
·         Por parejas lanzar la pelota lo más lejos posible. Cambio de parejas cada cierto tiempo. Throw the ball as far as possible.



3º sesión:
·         Juego de calentamiento "campo muerto". Variantes: cuando te dan tienes que dar una vuelta a la pista antes de ponerte en el cementerio. Una persona de cada equipo tiene doble puntuación.
·         Pasarse la pelota por parejas de diferentes maneras: intentando cogerla sin que bote (Pass the ball to your classmate and try to catch it without fall down.
·         Pasarse la pelota por parejas de diferentes maneras: cogerla cuando ha dado un bote entre ambos compañeros (Pass the ball to your classmate and catch it after touching the ground).
·         Pasarse la pelota por parejas de diferentes maneras: cogerla cuando ha dado un bote en el medio de ambos compañeros (Pass the ball to your classmate, but bouncing just in the middle).

4º sesión:
·         Juego de calentamiento "bombas fuera de mi castillo". Variantes: lanzar solamente con la mano derecha, sólo con la izquierda, con ambas manos, sólo se pueden lanzar de una en una…
·         Tirar la pelota e intentar pasarla por el aro (Throw the ball and try to pass it into the hoop) con diferentes variantes (mano derecha, izquierda, alejando la línea de tiro, doble puntuación los aros más pequeños).
·         Correr por parejas, cogidos de la mano e intentar tocar a los compañeros con una pelota (In pairs, still holding hands, run and throw the ball to try to touch one classmate).


RUBÉN MATAS GONZÁLEZ

1 comentario:

  1. Me gusta mucho tu unidad, está muy bien estructurada y las actividades son muy variadas y motivadoras, muy adecuadas a la edad de los alumnos a los que va dirigida.

    ResponderEliminar