· Dentro de la planificación de la unidad AICLE "Technology and technological process" de 2º de la ESO de la asignatura de Tecnología he seleccionado textos, imágenes y un vídeo para utilizarlos en la misma.
1.Technology in response to human needs (artículo pdf)
2.Technology, science and society: advantages and disadvantages (blog)
http://cdeluao91.blogspot.com.es/2011/07/advantages-and-disadvantages-of-science.html
3.Technological activity and products: invention and construction (pdf, solo primera parte)
http://www.schoolnet.org.za/conference/sessions/SKG/InnovationHandoutPacket.pdf
4.Technological process (imagen)
Scheme on the resolution of problems (imagen)
Solving problems in seven steps (vídeo)
5.Technology evolution (imagenes)
6.Technological Vocabulary
· Seguidamente me centraré en el andamiaje desde el punto de vista lingüístico. Este se encuentra recogido ampliamente en el esquema de la unidad AICLE dentro del apartado 3. Language Content / Communication ,en él describo la utilización del vocabulario básico para esta unidad, tanto nombres, como verbos, adjetivos y preposiciones. También se explicitan las estructuras básicas que van a ser desarrolladas en el transcurso de la unidad, mediante pequeñas conversaciones entre profesor y alumnos de modo que sirva como feed-back del proceso de aprendizaje.
3. Language Content / Communication
| |
Vocabulary
|
Nouns: technology health, feeding, clothes, dwelling, work, communication, transport, culture, leisure, security, problem, idea, solution, result, step, paleolithic, Neolithic, analysis, steel, diagnosis, acronym, sthethoscope, windmill, hybrid, aeronautics, hypothesis, agglomerated, patent, astrophysics, pendulum, astrolabe, hacksaw, sketch, twang, catapult, ultrasonic, cosmology
Complex structures: atmospheric pollution, polluting waste, humans needs, Metal Age, Ancient Age, Middle Age, Modern Age, Contemporary Age, technological product, descriptive analysis, functional analysis, socioeconomic analysis, comparative analysis
Verbs: detect, define, investigate, explore, realize, plan, build, test, evolve, accord, create
Adjectives: good, better, best, bad, worse, worst, wonderful, splendid, mediocre, awful, fantastic, pretty, ugly, clean, dirty, wasteful, difficult, comfortable, uncomfortable, valuable, worthy, worthless, useful, useless, important, evil, angelic, rare, scarce, poor, rich, lovely, disgusting, amazing, surprising, loathesome, unusual, usual, pointless, pertinent, glass, wooden, cloth, concrete, fabric, cotton, plastic, leather, ceramic, china, metal, steel, silicon
Prepositions: along, above, after, against, as, at, beneath, between, behind, by, during, except, for from, in, into, like, near, on, over, past, since, under, upon, with
|
Structures
Routines
Classroom management
Content
| |
Have you ever used Technology? Do you think that we need Technology in response to human needs?
Which Technological system did you need yesterday?
How is your mobile phone? And your PC? Do you have personal computer with Windows or a Mac one?
What do you prefer using Mac or PC?
| |
Silence, please.
We´re going to start.
What is this unit´s name?
Which page are we working in?
Now, we´re going to correct the exercises
Very good, you´ve done a very good job.
You´ve got to work a bit more for the next day
| |
Present simple using questions and answers
Past simple to describe and old system
Future to introduce a new Technological system
|
· Desde el punto de vista del andamiaje del contenido, me he centrado en los tres aspectos principales.
o Con respecto al andamiaje de recepción he utilizado el vídeo: Solving problems in seven steps https://www.youtube.com/watch?v=bZXDGQSuF9I
De este modo, pretendo que los alumnos sean capaces de adquirir la información prioritaria sobre la resolución de problemas y de este modo se inicie el contacto con la fase de recepción.
o Como andamiaje de transformación me han parecido muy útiles dos gráficos referidos a la resolución de problemas durante el proceso tecnológico.
De este modo se refuerza la información inicial obtenida y da la posibilidad de generar o descubrir patrones del proceso en cuestión.
o El andamiaje de producción podría venir referido a realizar sus propios esquemas con un caso práctico partiendo de uno de los ejemplos utilizados como andamiaje de contenido.
· Como ejercicio interactivo he realizado un crucigrama relacionado con el tema.
· A continuación explico los criterios de evaluación y el contenido.
1. Learning outcomes
/ Evaluation criteria
|
To know why technology is used
To express the relationship between technology, science and society
To know the difference between invention and construction
To be able to explain the technological process and evolution
To use specific technological vocabulary
|
2. Subject Content
|
Technology in response to human needs
Technology, science and society: advantages and disadvantages
Technological activity and products: invention and construction
Technological process
Technology evolution
Technological Vocabulary
|
· También he especificado el tipo de discurso y las distintas destrezas del idioma vehicular que van a ser usadas.
Discourse type
|
Exposition, because we use definitions and comparative analysis of different ideas and beliefs, and description, because
we describe parts of Technological systems.
|
Language skills
|
Reading, writing, listening and speaking
|
· La dimensión cultural estaría basada en los siguientes aspectos:
4. Contextual (cultural) element
|
Situations like resolution of technological simple problems, since to arrange a door that does noise, to level a rack, to construct a pencilholder to support the order in his office, … .Describe the whole new technology which they have with regard to that his teacher was having to the same age. Making them see the change of the society.
|
· Dentro de los procesos cognitivos debo centrarme en los que se explican :
5. Cognitive (thinking) processes
|
To understand the need of the technology, to repeat the parts of the resolution of technological problems, to analyze the need of the technology in our current society, to make clear the utilization that the pupils do of the technology. Analysis of technological devices, relation of ideas between human needs and used devices, evaluation of ideal results in the technological devices.
|
· Dentro de las actividades a realizar pienso que serían necesarias las siguientes:
6. (a) Task(s)
|
Resolución de un problema tecnológico dentro de su hogar. Identificación del problema, estudio de las diversas soluciones a su alcance, priorización de una de ellas, implementación y comprobación de la solución.
|
6. (b) Activities
|
1. Leer el artículo "Technology in response to human needs "
2. Puesta en común sobre los principales puntos del artículo.
3. Visitar e investigar el blog "Technology, science and society: advantages and disadvantages"
4. Estudiamos por grupos nuestra opinión respecto a lo descrito.
5. Exposición por grupos de las conclusiones.
6. Visualizamos el pdf "Technological activity and products: invention and construction"
7. Se comenta la diferencia entre invención y construcción y se ponen ejemplos.
8. Se visualiza la imagen "Technological process" y se explica en común.
9. Se ve el esquema "Scheme on the resolution of problems".
10. Los alumnos hacen su propio esquema individualmente.
11. Se ve el vídeo "Solving problems in seven steps" dos veces. La primera sin pausas y la segunda deteniéndose en los momentos claves.
12. Puesta en común sobre los principales puntos del vídeo.
13. Roll play siguiendo el ejemplo del vídeo con su propio esquema.
14. Se comentan las imágenes " Technology evolution"
|
· Respecto a la metodología, los principales aspectos a señalar serían la organización de la clase y la distribución horaria:
7. Methodology
| |
Organization and class distribution / timing
|
3 sesions/ First session: In pairs:
1. Leer el artículo "Technology in response to human needs "
2. Puesta en común sobre los principales puntos del artículo.
3. Visitar e investigar el blog "Technology, science and society: advantages and disadvantages"
4. Estudiamos por grupos nuestra opinión respecto a lo descrito.
5. Exposición por grupos de las conclusiones.
Second session: Individual.
6. Visualizamos el pdf "Technological activity and products: invention and construction"
7. Se comenta la diferencia entre invención y construcción y se ponen ejemplos.
8. Se visualiza la imagen "Technological process" y se explica en común.
9. Se ve el esquema "Scheme on the resolution of problems".
10. Los alumnos hacen su propio esquema individualmente.
Third session:
1. Se ve el esquema "Scheme on the resolution of problems".
2. Los alumnos hacen su propio esquema individualmente.
3. Se ve el vídeo "Solving problems in seven steps" dos veces. La primera sin pausas y la segunda deteniéndose en los momentos claves.
4. Puesta en común sobre los principales puntos del vídeo.
5. Roll play siguiendo el ejemplo del vídeo con su propio esquema.
6. Se comentan las imágenes " Technology evolution"
|
· Las competencias básicas que se han utilizado son:
Key Competences
|
Knowledge and the interaction with the physical way
Autonomy and personal initiative
Data processing and the digital competition
Competition social and civil
Competition mathematical
Communication linguistic
To learn to learn
|
· Por ultimo, me centraré en los criterios de evaluación:
8. Evaluation (criteria and instruments)
|
The evaluation will be based on the participation in the oral questions in the classroom, review of the work written on having done the scheme and of the exhibition.
|
He subido la plantilla a dropbox y el enlace es el siguiente:
Mercedes Torres Cañabate
No hay comentarios:
Publicar un comentario